به شرکت آتیاکار خوش اومدید.

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

نکات مهمی که رانندگان در ترکیه باید بدانند

اطلاعات تماس

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

مقاله Apr 7, 2024

نکات مهمی که رانندگان در ترکیه باید بدانند

67 ادمین سایت نکات مهمی که رانندگان در ترکیه باید بدانند

اگر قصد رانندگی در ترکیه را دارید و می‌خواهید تجربه‌ای مهیج، به یاد ماندنی و البته ایمن از راندن در خیابان‌ها و جاده‌های این کشور دیدنی برایتان به یادگار بماند نیاز است که به قوانین راهنمایی رانندگی در ترکیه آشنا و متعهد باشد؛ از جمله رانندگی با سرعت مجاز، بستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از تلفن همراه و ... .

7 تا از مهم ترین قوانین رانندگی در ترکیه

ترکیه مانند بسیاری از دیگر کشورها قوانین رانندگی و ترافیکی خاص خود را دارد و لازمه رانندگی در ترکیه با ایمنی و امنیت کامل، پایبندی به این قوانین است. از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین قوانین رانندگی در ترکیه می‌توان به 7 مورد زیر اشاره کرد:

1. سرعت مجاز 

اگرچه سرعت مجاز در مناطق شهری، برون شهری و بزرگراه‌های ترکیه متفاوت است اما رعایت این قانون و رانندگی با سرعت مجاز در هر کجای این کشور اهمیت زیادی دارد؛ به طوری که نقض این قانون می‌تواند جریمه و حتی ممنوعیت از رانندگی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین حین رانندگی در شهرهای ترکیه حدوداً با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و در بزرگراه‌ها و مناطق برون شهری با سرعت بین 90 تا 120 کیلومتر بر ساعت برانید.

سرعت مجاز رانندگی در ترکیه

2. حق تقدم عابر پیاده

بر اساس قوانین رانندگی در ترکیه کلیه رانندگان ملزم هستند به حق تقدم افراد پیاده و رانندگان دیگر احترام بگذارند تا ایمنی و سلامت دیگران به خوبی حفظ شود. با این تفاسیر حین رانندگی در ترکیه، نیاز است که اجازه تردد را به پیاده‌ها بدهید مخصوصاً در محل‌های دارای علامت‌های ترافیکی یا جاهایی که چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در آن‌ها نصب شده است.

3. استفاده از کمربند ایمنی

از دیگر قوانین مهم رانندگی در کشور ترکیه بستن کمربند ایمنی است. این قانون نه فقط برای رانندگان بلکه برای کلیه سرنشینان چه در جلو و چه عقب خودرو وجود دارد. در واقع این قانون به منظور افزایش ایمنی در جاده‌ها و کاهش خطرات ناشی از تصادف رانندگی وضع شده و در نتیجه اجرای آن اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین کلیه افرادی که در یک خودرو حرکت می‌کنند ملزم به بستن کمربند ایمنی خود هستند. ناگفته نماند سرپیچی از این قانون رانندگی در ترکیه می‌تواند جریمه نقدی را به همراه داشته باشد.

4. ممنوعیت استفاده از تلفن همراه

حین رانندگی در ترکیه استفاده از تلفن همراه ممنوع است مگر اینکه از هندزفری یا بلوتوث استفاده کنید. هدف از تصویب این قانون کاهش حوادث ناشی از عدم تمرکز رانندگان روی عملکرد خودرو و همین طور افزایش ایمنی در جاده‌ها است؛ بنابراین نقض آن می‌تواند منجر به جریمه نقدی یا ثبت تخلف برای راننده شود.

5. رعایت علائم راهنمایی و رانندگی

یک قانون رانندگی مهم دیگر در کشور ترکیه رعایت علائم و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی است؛ یعنی چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای ترافیکی، خطوط راهنمایی و غیره. با رعایت این موارد از بروز حوادث رانندگی بسیاری جلوگیری می‌شود.

6. محدودیت در مصرف الکل

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور ترکیه محدودیت‌هایی برای مصرف الکل توسط رانندگان وضع شده است؛ به این صورت که حداکثر میزان الکل در خون برای رانندگی 0.05 درصد است؛ یعنی با حداکثر 50 میلی گرم الکل در هر 100 میلی لیتر خون اجازه رانندگی خواهید داشت.
اگر الکل موجود در خون شما از این حد مجاز بیشتر باشد، جریمه‌های سنگینی را برایتان به همراه خواهد داشت. از جمله جریمه‌های مالی، توقیف گواهی نامه رانندگی، محرومیت از حق رانندگی و حتی مسئولیت‌های حقوقی جدی، تاثیر بر بیمه نامه رانندگی و ... .

7. پارکینگ

در کشور ترکیه قوانین مختلفی برای پارک خودرو در مناطق شهری و خارج از شهر وضع شده که رعایت آن‌ها الزامی است. به عنوان مثال امکان دارد که یک پارکینگ محدودیت زمانی یا محدودیت در نوع خودروهای قابل پارک داشته باشد. همچنین پارک خودرو در مکان‌های خاصی همچون اماکن تاریخی، بازارهای محلی و غیره محدود یا ممنوع است؛ به طور کلی بی‌توجهی به قوانین مربوط به پارکینگ در ترکیه می‌تواند به مجازات‌هایی همچون جریمه مالی منجر شود.

قوانین پارکینگ ماشین در ترکیه
جمع‌بندی
اگرچه قوانین رانندگی در ترکیه بسیاری از جنبه‌های مختلف رانندگی را پوشش می‌دهد و رعایت آن‌ها برای ایمنی و رفاه عمومی اهمیت زیادی دارد؛ اما برخی از این اصول و قوانین مهم‌تر از سایرین هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به رعایت سرعت مجاز، حق تقدم عابرین پیاده و سایر رانندگان، استفاده از کمربند ایمنی و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در ترکیه می‌تواند جریمه‌های نقدی، توقیف گواهی نامه و مجازات‌های دیگری را به همراه داشته باشد.
از این‌ها گذشته با رعایت قوانین رانندگی در ترکیه کمک قابل توجهی به افزایش ایمنی رانندگی و کاهش تصادفات خودتان و دیگران می‌شود. با پایبندی به این قوانین و مقررات رانندگی در ترکیه می‌تواند به تجربه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز برایتان تبدیل شود!
سوالات متداول
مهم‌ترین قوانین رانندگی در ترکیه شامل چیست؟

رعایت سرعت مجاز، محدودیت در مصرف الکل، بستن کمربند ایمنی، رعایت قوانین پارکینگ و غیره.
سرعت مجاز در جاده‌ های ترکیه چقدر است؟
معمولاً سرعت مجاز در جاده‌های ترکیه برای خودروهای سواری 90 کیلومتر بر ساعت است.
طبق قوانین ترکیه رانندگی در مستی چه جریمه‌ای دارد؟
جریمه‌های مالی، توقیف گواهی نامه رانندگی، تاثیر بر بیمه و مسئولیت‌های حقوقی 
قانون ترکیه درباره بستن کمربند ایمنی چیست؟
کلیه سرنشینان خودرو از راننده گرفته تا سرنشین جلو و عقب همگی باید کمربند ایمنی خود را ببندند.