به شرکت آتیاکار خوش اومدید.

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

چگونه با هزینه کم در استانبول رفت و آمد کنیم؟

اطلاعات تماس

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

مقاله Apr 7, 2024

چگونه با هزینه کم در استانبول رفت و آمد کنیم؟

52 ادمین سایت چگونه با هزینه کم در استانبول رفت و آمد کنیم؟

چگونه با هزینه کم در استانبول رفت و آمد کنیم؟ اگر به دنبال راهی برای رفت و آمد در استانبول با هزینه کم هستید، پیشنهاد می‌کنیم حمل و نقل عمومی را امتحان کنید؛ مخصوصاً که سیستم حمل و نقل عمومی کشور ترکیه کاملاً پیشرفته و گسترده است؛ بنابراین براحتی می‌توانید با استفاده از اتوبوس، مترو، تاکسی و غیره در سرتاسر استانبول فریب‌انگیز تردد کنید و نهایت لذت را از جاذبه‌های گردشگری خیره کننده آن ببرید.

کاهش هزینه های رفت و آمد در استانبول 

با توجه به اینکه هزینه‌های رفت و آمد در استانبول دغدغه مشترک اغلب سفر کنندگان به این شهر فوق‌العاده جذاب و دوست داشتنی است، تصمیم گرفتیم یک راهکار کاملاً کاربردی برای کاهش مخارج رفت و آمد در این شهر را خدمتتان معرفی کنیم. آن هم چیزی نیست جز استفاده کردن از حمل و نقل عمومی و داشتن استانبول کارت! 
به ویژه که حمل و نقل عمومی در استانبول جزو گسترده‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین سیستم‌های حمل و نقل در سراسر دنیا محسوب می شود چرا که به خوبی تمام نقاط این شهر و حتی مناطق حومه‌ای را نیز پوشش می‌دهد. افزون بر این‌ها این سیستم شامل انواع مختلفی از وسایل حمل و نقل است که به شهروندان و گردشگران این فرصت را می‌دهد که بدون هیچ دردسری به مقاصد موردنظر خود دسترسی داشته باشند. 
این وسایل حمل و نقل که از قضا هر یک طرفداران خاص خود را دارند، شامل مترو، اتوبوس، تراموا، مینی باس و قطار شهری است؛ البته این را هم خدمتتان بگوییم بسیاری از مناطق مهم و جاذبه‌های گردشگری استانبول پیاده هم قابل دسترسی هستند و همواره این فرصت را دارید که با پیاده روی از جاذبه‌های جادویی این شهر لذت ببرید و در هزینه‌های حمل و نقل صرفه جویی کنید.

اجاره خودرو در استانبول روشی آسان برای رفت و آمد

متروی استانبول

متروی استانبول شامل چندین خط است که از قسمت‌های مختلف این شهر شروع می‌شوند و به سمت مناطق مرکزی و حومه گسترش می‌یابند. در واقع متروی استانبول جزو بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم‌های متروی دنیا است که خطوط آن به اکثر نقاط شهر می‌رسند. این خطوط سرعت بالایی دارند و همچنین ایستگاه‌های آن‌ها بسیار مدرن است؛ بنابراین اگر به دنبال یک روش سریع و راحت برای رفت و آمد در استانبول هستید، شک نکنید که مترو گزینه کاملاً مناسبی برایتان محسوب خواهد شد.
اگرچه هزینه مترو در استانبول همچون هر وسیله نقلیه دیگری متناسب با فاصله مبدا تا مقصد محاسبه می‌شود اما به طور کلی کرایه مترو در این شهر در سال 2024 حدود 5/4 تا 5/7 لیر است.

اتوبوس استانبول

خطوط اتوبوس در سراسر شهر استانبول و مناطق اطراف و حومه‌ای وجود دارند و بسیار گسترده هستند؛ همچنین انواع مختلفی از اتوبوس‌ها فعالیت می‌کنند تا مسافت‌های مختلف را بر اساس نیاز مسافران پوشش دهند. با این اوصاف طبیعی است که اتوبوس‌ها جزو اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول باشند.
اگرچه هزینه اتوبوس در استانبول بسته به فاصله مسافت و منطقه موردنظر متغیر است اما به طور معمول این هزینه یک محدوده قیمتی مشخص دارد که می‌توانید آن را با استفادره از استانبول کارت Istanbulkart (چیزی شبیه کارت مترو خودمان) پرداخت کنید. با همه این‌ها اگر بخواهیم از عدد و رقم صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم برای یک رفت و آمد معمولی در استانبول با اتوبوس نیاز است حدود 5/2 تا 3 لیره بپردازید؛ البته بسته به تعداد مسیرهایی که رفته و آمده‌اید امکان دارد تخفیف‌های ویژه‌ای برای استفاده از استانبول کارت نصیبتان شود.

رفت و آمد با اتوبوس در ترکیه چقدر هزینه دارد

تراموای استانبول

از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول، تراموا است که در برخی از خیابان‌های اصلی و پر رفت و آمد این شهر وجود دارند و به شهروندان و توریست‌ها کمک می‌کنند تا به سرعت به مقصد برسند. اگر آشنایی چندانی با تراموا ندارید باید بگوییم این وسیله نقلیه از قطار کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و از ریل‌های داخل شهری عبور می‌کند. 
با توجه به اینکه این وسیله اغلب در خیابان‌های شهری توقف دارد در نتیجه مسافرین می‌توانند بر اساس مقصد موردنظر، سوار تراموا شوند. در نظر داشته باشید در شهری همچون استانبول که ترافیک زیادی در آن وجود دارد، رفت و آمد با تراموا ضمن افزایش سرعت رفت و آمد باعث کاهش ترافیک خیابانی نیز می‌شود.
در آخر این را هم بگوییم که هزینه تراموا در استانبول مطابق با آنچه درباره هزینه اتوبوس گفته شد بر اساس مسافت و منطقه موردنظر تغییر می‌کند اما به طور معمول قیمت بلیط تراموا حدود 5/2 تا 3 لیره است.

مینی باس استانبول

مینی باس یا همان مینی بوس خودمان به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی اغلب در خیابان‌های کوچک استانبول و مناطقی که دسترسی آسانی به اتوبوس‌ها و مترو ندارند، قابل استفاده است. مینی بوس‌ها در ترکیه زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اغلب شهرها و مناطق آن فعال هستند؛ مخصوصاً اگر می‌خواهید از یک نقطه استانبول به نقطه دیگر آن بروید، بدون شک مینی باس برایتان بسیار مفید خواهد بود.

قطار شهری استانبول

از دیگر راه‌هایی که برای رفت و آمد با هزینه کم در استانبول وجود دارد استفاده از قطار شهری پرسرعت یا همان متروبوس است. این قطارها ظرفیت بالایی دارند و با غلبه بر شلوغی و ترافیک شهری باعث تردد سریع و آسان می‌شوند. از دیگر مزایای رفت و آمد با قطار شهری این است که براحتی می‌توانید از استانبول به مناطق حوم‌ ای و حتی برخی شهرهای دیگر سفر کنید.

استفاده از استانبول کارت Istanbulkart

همانطور که متوجه شدید حمل و نقل عمومی در استانبول شامل مترو، اتوبوس، تراموا و قطارها است و سیستم حمل و نقل عمومی این شهر گستردگی و کارآمدی قابل توجهی دارد. همین موضوع هم باعث می‌شود براحتی به نقاط مختلف این شهر دسترسی داشته باشید. از همه این‌ها که بگذریم یک راهکار عالی دیگر برای کاهش مخارج رفت و آمد در استانبول وجود دارد؛ آن هم استفاده از استانبول کارت است. 
کارتی که برای پرداخت هزینه‌های حمل و نقل عمومی بسیار مفید بوده و با بکارگیری آن می‌توانید کرایه توبوس، هزینه بلیط تراموا و غیره را امن و راحت پرداخت کنید. علاوه بر این فرصت بهره‌مندی از تخفیف‌های ویژه را هم خواهید داشت. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا با هزینه کم و مقرون به صرفه در استانبول رویایی تردد کنید.

4 روش دریافت استانبول کارت

با توجه به مزایای قابل توجه استانبول کارت، دریافت آن به اغلب گردشگران خارجی توصیه می شود؛ مخصوصاً اگر قرار است برای مدت نسبتاً طولانی‌تری در این شهر حضور داشته باشید. در این صورت خوب است بدانید که برای دریافت استانبول کارت می‌توانید از 4 روش زیر استفاده کنید:

1. فروشگاه‌های مترو و اتوبوس 

در شهر استانبول اغلب ایستگاه‌های مترو و اتوبوس فروشگاه‌هایی دارند که برای تهیه Istanbulkart می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید؛ یادتان باشد که این فروشگاه‌ها معمولاً در نزدیکی ورودی‌های ایستگاه قرار گرفته‌اند.

2. فروشگاه‌های مخصوص در سطح شهر

علاوه بر ایستگاه‌های مترو و تراموا در برخی از نقاط اصلی شهر به خصوص مراکز خرید، فروشگاه‌های مخصوصی وجود دارد که استانبول کارت را می‌فروشند.

3. دستگاه‌های خودپرداز

در برخی از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، دستگاه‌های خودپردازی برای صدور Istanbulkart ساخته شده است.

4. آژانس‌های مسافرتی

بعضی از آژانس‌های مسافرتی و حتی مراکز اطلاعات گردشگری در شهر استانبول نیز اقدام به صدور این کارت برای گردشگران می‌کنند.
به همین راحتی می توانید استانبول کارت را دریافت و پس از شارژ کردن از آن برای رفت و آمد با اتوبوس، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

جمع‌بندی
به طور کلی برای اینکه با هزینه کم در استانبول رفت و آمد کنید کافی است به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استانبول کارت روی بیاورید. سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول از چندین خط مترو، خطوط اتوبوس، تراموا و قطارها تشکیل شده و تمامی نقاط این شهر را به خوبی پوشش می‌دهد.
این سیستم بسیار پر استفاده و ارزان قیمت است و با استفاده از آن می‌توانید سریع و راحت در سراسر استانبول تردد کنید. به اضافه اینکه مدت زمان انتظار برای وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار کم است و همین موضوع یک مزیت عالی برای توریست ها محسوب می‌شود. با رعایت این نکات مهم رانندگی در ترکیه و آشنایی با هزینه حمل و نقل در این کشور، هزینه زندگی شما کاهش خواهد یافت.
سوالات متداول
چگونه می‌توان هزینه رفت و آمد در استانبول را کاهش داد؟

با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو و پرداخت هزینه این وسایل از طریق استانبول کارت
آیا خارجی‌ها هم می‌توانند استانبول کارت دریافت کنند؟
بله، استانبول کارت، کارتی است که برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر استانبول مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه می‌توانند آن را دریافت کنند حتی مسافران خارجی.
شرایط دریافت استانبول کارت چیست؟
به طور معمول برای دریافت این کارت تنها نیاز است که هزینه صدور و شارژ اولیه‌اش را بپردازید. با این اوصاف هر کسی که به استانبول مسافرت کرده باشد می‌تواند این کارت را دریافت و برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر استفاده کند.
قیمت بلیط مترو و اتوبس در استانبول چقدر است؟
بستگی به مسافت و منطقه موردنظر دارد اما به طور کلی هزینه بلیط مترو حدوداً 5/4 تا 5/7 لیر و هزینه اتوبوس در استانبول نیز حدود 5/2 تا 3 لیره است.