به شرکت آتیاکار خوش اومدید.

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

اجاره خودرو

اطلاعات تماس

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

مقاله Oct 29, 2022

کاپادوکیا

626 Kapadokya

همکاری حیاتی قلعه دیاربکر و باغ های هفسل و چشم انداز ایجاد شده توسط باغ های هفسل مهمترین عوامل زندگی بی وقفه شهر و کاندیدای هزاران سال است.


قلعه، دیوارها و سنگرهای دیاربکر که متناسب با نیازهای تمدن ها، فرهنگ ها و دوره های حاکم بر منطقه شکل گرفته و اصالت و وجود تاریخی هفت هزار ساله خود را حفظ کرده اند، همچنان به عنوان سرمایه های اصیل و اصیل فرهنگی زندگی می کنند. و ویژگی خود را که یک میراث جهانی مهم برای تاریخ جهان است حفظ کنند.

در سی و نهمین اجلاس دوره ای کمیته میراث جهانی که در سال 2015 در شهر بن آلمان برگزار شد، مقرر شد «منطقه منظر فرهنگی دیوارهای دیاربکر و باغ های هفسل» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.


قلعه دیاربکر

تاریخ دقیق ساخت اولین قلعه دیاربکر مشخص نیست. قدمت بنای قلعه به اندازه تاریخ شهر است و شامل الحاقات و فنون ساخت دوره های مختلف است. این قلعه که در لبه دره دجله قرار دارد، بر اساس شکل توپوگرافی شهر را احاطه کرده است. محققان اظهار داشتند که دیوارهای استحکامات با بیش از 75 سنگر تقویت شده است. با این حال، امروز شش نفر از آنها وجود دارد. دیوارها دارای چهار دروازه بودند که رو به چهار جهت اصلی بودند. این درها؛ آن را دروازه اورفا در غرب، دروازه ماردین در جنوب، دروازه جدید در شرق و دروازه هارپوت در شمال می نامیدند. در شرق قلعه که از سنگ بازالت ساخته شده است، قلعه اندرونی قرار دارد. ارگ تپه ای را احاطه کرده است. گمان می رود که تأسیس قلعه داخلی مربوط به فرهنگ های بین النهرینی است و در زمان هوریان پایه گذاری شده است.


باغ های هفسل

اولین تاریخ ساخت آن به 7000 سال پیش باز می گردد، باغ های هِیِسِل، به عنوان یک باغ مدنی که در طول تاریخ خود برای استفاده عموم باز است، که در جغرافیایی قرار دارد که فرهنگ باغ در آن بسیار مهم است، ارزش منحصر به فردی را آشکار می کند. با وجود باغی 8 هزار ساله در منطقه ای که آثار بیش از 30 تمدن را در خود جای داده است، جدای از ارزش کشاورزی، از جایگاه فرهنگی و تاریخی منحصر به فردی نیز برخوردار است.

هندوانه معروف دیاربکر، پیاز، آرگولا، کاهو، هلو، زردآلو، سیب، آلو، گلابی، همه چیز در این باغ بهشتی رشد می کند که با محوطه بزرگ دانشگاه دیکل در آن سوی رودخانه یکپارچه شده است. باغ های 700 هکتاری که در اثر کاهش آب رودخانه به وجود آمده اند، نام هایی مانند هوسل (منطقه پر درخت کردی)، هوسل، اسفل به خود گرفتند. موضوع بسیاری از آثار ادبی مانند اولیا چلبی، شمس الدین سامی، محمد اوزون و یاشار کمال بوده است. باغ هوسل در سال 2013 نامزد یونسکو شد تا در فهرست میراث جهانی ثبت شود و در سال 2015 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی معرفی شد.


ویژگی های قلعه جادویی دیاربکر و باغ های هفسل

باغ‌های هفسل نیز به‌عنوان منطقه‌ای که در طول تاریخ خود برای استفاده عموم باز است و در جغرافیایی قرار دارد که فرهنگ باغ بسیار مهم است، دارای ارزش منحصربه‌فردی است.


همکاری حیاتی قلعه دیاربکر و باغ‌های هفسل و چشم‌انداز ایجاد شده توسط باغ‌های هفسل، مهم‌ترین عوامل زندگی بی‌وقفه شهر و باغ‌های آن در طول هزاران سال است.
دیوارهای دیاربکر، یکی از قدیمی ترین و مستحکم ترین سازه های جهان، موضوع بسیاری از آهنگ ها، اشعار و افسانه های عامیانه بوده است. این مکان با نقش برجسته ها و کتیبه های باشکوه خود بر روی سنگرهای خود یکی از نادرترین مکان های جهان است.


سی و نهمین دوره کمیته میراث جهانی سازمان ملل متحد که در سال 2015 در شهر بن آلمان تشکیل شد، دیوارهای دیاربکر و منطقه منظر فرهنگی باغ های هفسل در فهرست میراث جهانی یونسکو در رده فرهنگی به ثبت رسید.


دیوارهای دیاربکر که در مرکز ناحیه سور دیاربکر برافراشته است از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. این گنجینه تاریخی با قدمتی تقریبی 7 هزار ساله پس از دیوار چین به عنوان قدیمی ترین دیوارهای شهری جهان شناخته می شود.


مکان های دیدنی در دیاربکر


Sülüklü Han

Sülüklü Han که پس از اتمام کار بازسازی در سال 2010 درهای خود را به روی بازدیدکنندگان خود باز کرد، در منطقه مرکزی سور در دیاربکر واقع شده است. محبوبیت آن در زمان های اخیر افزایش یافته است زیرا به سازه های برجسته تری مانند مسجد اولو و مسافرخانه حسن پاشا نزدیک است. دیاربکر سولوکلو هان در سال 1683 توسط هانیلی اوغلو محمود چلبی و خواهرش آتیکه هاتون ساخته شد.


مسجد جامع

در بالای لیست مکان های دیدنی دیاربکر، مسجد جامع قرار دارد که به عنوان پنجمین حرمسرا مورد قبول جهان اسلام قرار گرفته است. مسجد اولو یکی از قدیمی ترین مساجد آناتولی است که در سال 639 توسط مقامات عرب از کلیسا به مسجد تبدیل شده است. مسجد اعظم که در سالهای گذشته در آنجا کارهای مرمتی انجام می شد تا به امروز باقی مانده است.

دیوارهای دیاربکر

دیوارهای دیاربکر که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، پس از دیوار چین دومین سازه طولانی در جهان هستند. باز هم طول این بنا که کاملاً منطقه سور دیاربکر را در بر می گیرد 5.5 کیلومتر و ارتفاع آن حدود 7-8 متر است. اگرچه تاریخ دقیقی در مورد زمان ساخت این دیوارها وجود ندارد (گفته می شود بین 3000 - 4000 قبل از میلاد در دوره هوری ساخته شده است.


برچسب ها: کاپادوکیا