به شرکت آتیاکار خوش اومدید.

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

دریافت گواهینامه ترکیه

اطلاعات تماس

ترکیه - استانبول - بی اوقلو - خیابان بایراک - آپارتمان آکار /کدپستی ۳۴۴۴۵

+ 905539065169

info@atirentcar.com

مقاله Apr 17, 2024

راهنمای جامع دریافت گواهینامه ترکیه

57 ادمین سایت دریافت گواهینامه در ترکیه

چنانچه قصد دریافت گواهینامه ترکیه را دارید نیاز است یک سری مدارک مهم از جمله کارت اقامت، پاسپورت، گواهینامه رانندگی ایرانی و غیره را آماده کرده و سپس درخواست خود برای اخذ این گواهینامه را به ادارات مربوطه ارائه دهید. مگر اینکه گواهینامه رانندگی ایرانی نداشته باشید که آنگاه لازم است ابتدا آموزش رانندگی را در آموزشگاه‌های معتبر این کشور ببینید و سپس اقدام کنید.

شرایط و مدارک دریافت گواهینامه ترکیه

با توجه به اینکه گواهینامه رانندگی در ترکیه جزو مدارک معتبر شناسایی محسوب می‌شود و همانند کارت اقامت از اعتبار و سندیت برخوردار است؛ در نتیجه همواره در بین اتباع خارجی تقاضای زیادی برای دریافت گواهینامه ترکیه وجود دارد؛ مخصوصاً که بر اساس قوانین کشور ترکیه، اتباع خارجی مقیم در این کشور تنها به مدت 6 ماه می‌توانند از گواهینامه رانندگی بین‌المللی خود استفاده کنند و در نهایت نیاز است که برای دریافت گواهینامه ترکیه اقدام کنند.
لازمه دریافت گواهینامه رانندگی در این کشور نیز داشتن شرایط و مدارک زیر است:

  • حداقل 18 سال سن؛
  • داشتن کارت اقامت (کیملیک) و ارائه اصل و کپی از پشت و رو آن؛
  • اصل و کپی پشت و رو رنگی گواهینامه ایرانی؛
  • اصل و کپی پاسپورت؛
  • کپی رنگی از آخرین مهر ورود به خاک ترکیه؛

با تحویل مدارک نامبرده شده به سفارت یا کنسولگری ایران در ترکیه، این نهاد مدارک شما را بررسی کرده  پس از تایید آ‌ن‌ها برگه‌ای به نام Apostil را تحویلتان می‌دهد. در ادامه با در دست داشتن این برگه به یک بیمارستان بروید تا تست‌های مربوطه را انجام دهید. در نهایت هم بیمارستان، گواهی مخصوصی به اسم "گواهی اهلیت" برایتان صادر خواهد کرد. 
گفتنی است با داشتن برگه Apostil و گواهی اهلیت زمان آن می‌رسد که به ادارات دولتی ترکیه مراجعه کرده و مراحل پایانی دریافت گواهینامه ترکیه را انجام دهید؛ البته در این مرحله به ارائه مدرک تحصیلی خود نیاز دارید که لازم است آن را به یک دارالترجمه رسمی ببرید و به زبان ترکی ترجمه کنید. 
حالا ترجمه مدرک تحصیلی خود را به همراه کارت اقامت، اصل و کپی پاسپورت، اصل و کپی شناسنامه ایرانی، گواهی اهلیت و برگه Apostil به اداره نفوس محل زندگی خود ببرید و ‌هزینه گواهینامه در ترکیه را هم بپردازید؛ بعد از آن تنها کاری که باقی می‌ماند این است که 10 الی 14 روز منتظر دریافت گواهینامه ترکیه خود بمانید.

دریافت گواهینامه در ترکیه

مقالات دیگر: هزینه سفر به ترکیه

5 مرحله دریافت گواهینامه ترکیه

کمی قبل شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ترکیه را توضیح دادیم، اگر دقت کرده باشید تنها در صورتی می‌توانید برای دریافت گواهینامه ترک اقدام کنید که گواهینامه رانندگی ایرانی داشته باشید؛ البته برای کسانی که چنین مدرکی ندارند و می‌خواهند که مستقیماً گواهینامه رانندگی خود را از کشور ترکیه اخذ کنند، کافی است طبق 5 مرحله زیر پیش بروند:
1. اولین قدم برای دریافت گواهینامه ترکیه این است که در دوره آموزش رانندگی تئوری و عملی شرکت کنید. لازمه این کار هم ثبت نام در یکی از آموزشگاه‌های رانندگی معتبر کشور ترکیه است. به این ترتیب کلیه آموزش‌های لازم درباره قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور و همین طور مهارت‌های رانندگی را به خوبی یاد می‌گیرید.
2. بعد از اینکه دوره آموزشی‌تان به پایان رسید نوبت به شرکت در آزمون کتبی می‌رسد، آزمونی که شامل سوالات چند گزینه‌ای درباره قوانین رانندگی و ایمنی جاده است. 
3. پس از اینکه امتحان کتبی رانندگی را با موفقیت پاس کردید، آن وقت نیاز است که آزمون عملی رانندگی بدهید. در این امتحان، مهارت‌های رانندگی شما یعنی مواردی از قبیل روشن کردن ماشین و راه افتادن، پارک کردن، نحوه عملکرد در ترافیک، متوقف کردن خودرو و غیره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
4. بعد از قبولی در آزمون کتبی و عملی حالا زمان آن است که درخواست گواهی نامه رانندگی را به مقامات مربوطه در ترکیه ارائه دهید.
5. در آخرین قدم هم برای دریافت گواهینامه ترکیه، لازم است هزینه‌های مربوط به آموزش، آزمون و صدور گواهینامه را پرداخت کنید.

دریافت گواهینامه در ترکیه و شیوه آن
جمع‌بندی

در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که برای دریافت گواهینامه ترکیه چه شرایطی وجود دارد و چه مدارکی را باید ارائه دهید. به این ترتیب می‌توانید با آمادگی کامل برای اخذ گواهینامه رانندگی در این کشور اقدام کنید و پس از آن بدون کوچک‌ترین دردسری فرصت رانندگی در این کشور زیبا را خواهید داشت.
سوالات متداول
اعتبار گواهینامه بین المللی در ترکیه چه مدت است؟

6 ماه
برای دریافت گواهینامه ترکیه چه مدارکی باید ارائه شود؟
کیملیک، پاسپورت، گواهینامه رانندگی ایرانی، ترجمه مدرک تحصیلی، برگه Apostil ، گواهی اهلیت و ... .
آیا در صورت نداشتن گواهینامه رانندگی ایرانی هم می‌توان برای اخذ گواهینامه ترک اقدام کرد؟
بله به شرط اینکه در دوره‌های تئوری و عملی آموزش رانندگی شرکت کنید و بتوانید آزمون کتبی و عملی را با موفقیت بگذرانید.
مدت اعتبار گواهینامه ترک چقدر است؟
این گواهینامه به صورت 10 ساله صادر می‌شود.